11 jún

Nordic walking šetrí kĺby a pomáha spaľovať kalórie

Zatiaľ čo v zime sme často odkázaní na fitnescentrá či vlastnú obývačku, v lete sa možnosti športových aktivít rozširujú.

Nordic walking - chôdza - palice - prechádzka

V posledných rokoch sa popularite teší na prvý pohľad nenáročné chodenie s paličkami, nordic walking. Ľudia sa mu venujú v horách, ale aj v meste.

Severská chôdza je šport stvorený na leto, ale dá sa vychutnávať celý rok. Prišiel k nám zo škandinávskych krajín, kde si ho bežkári vybrali ako ideálnu aktivitu počas letnej prípravy. Vo Fínsku ho v roku 1997 prvýkrát uviedli ako oficiálny tréningový program zameraný na celé telo a nový hit bol na svete.

Relatívne mladý šport sa vďaka svojej nenáročnosti uchytil a dnes sa aj v našich lesoch či na cestách nájdu nadšenci, ktorí rýchlo pochodujú s paličkami. Keď Janu z Komárna začali nudiť prechádzky, rozhodla sa skúsiť niečo iné. Keďže ju z dlhoročného hrania volejbalu pobolievali kolená, beh neprichádzal do úvahy. Nová chôdza zo severu vyzerala ako zaujímavá alternatívna.

Štíhle nohy, pevné ramená
„Som bankárka, celý deň sedím za stolom a pohyb súrne potrebujem. Pred štyrmi rokmi som videla reláciu o nordic walkingu. Zaujal ma svojou nenáročnosťou, tak som si objednala cez internet palice a začala som aj ja. Mali ste vidieť tie pohľady okoloidúcich!“ opisuje svoje začiatky. Po rokoch usilovného kráčania si nevie vynachváliť pozitívne zmeny – redukciu celulitídy, vytvarované nohy a ramená, a najmä výbornú náladu, ktorá so športom prichádza.

Príjemných účinkov je veľa. Nordic walkingom sa dá za hodinu spáliť o tretinu viac kalórií ako pri bežnej chôdzi. Pritom pomáha zvyšovať vytrvalosť bez nepríjemného pocitu zadýchania sa, ktorý prichádza pri behu. Podľa fínskej štúdie z roku 1995 chôdza s palicami výrazne zmiernila bolesti krčnej chrbtice a pliec u žien so sedavým zamestnaním. Podobná štúdia o osem rokov neskôr zasa preukázala zlepšenie držania tela. Hodina nordic walkingu dva až trikrát týždenne pomôže zlepšiť kondíciu, podobne ako iné pravidelné aktivity.

Rýchla chôdza s palicami redukuje nebezpečné nárazy, ktoré poškodzujú kĺby napríklad pri behaní. Vďaka tomu je vhodný pre ľudí v každom veku. Príjemný pohľad na krajinu, ktorý sa dá v prijateľnom tempe nordic walkingu vychutnať, je len pridanou hodnotou.

Lyžiarske palice počkajú do zimy
Hoci by sa mohlo zdať, že stačí nájsť v šatníku lyžiarske palice a vydať sa na cestu, nordic walking má ako každý fitnes program svoje zásady. Na dosiahnutie viditeľných výsledkov je dobré sa ich držať.

Špeciálne palice sú na rozdiel od trekingových či lyžiarskych ľahšie a namiesto obyčajného pútka majú na rukoväti zložitejší úchop, ktorý dlaň zafixuje. Zakončené sú kovovým hrotom, určeným na pohyb po mäkkom, trávnatom povrchu a majú aj odnímateľnú gumovú koncovku, vhodnú na chôdzu po asfalte.
Cena palíc na nordic walking sa pohybuje od 30 eur vyššie a začiatočníkom sa odporúčajú teleskopické, s nastaviteľnou výškou.

Pre náročnejších sú dostupné aj pohodlné rukavice, ktoré sa dajú pripnúť priamo na palice. Tie by mali siahať približne do pása, čo je asi 65 percent výšky človeka. Tým sa vybavenie potrebné pre tento šport končí, ak nerátame fľašu vody a pokrývku hlavy, ktorá je v slnečných dňoch nevyhnutná, najmä ak sa rozhodneme športovať na otvorenom priestranstve.

Chôdza s palicami má byť ľahká, svižná a rýchlejšia ako tradičné kráčanie. Šport je navrhnutý tak, aby precvičil aj svaly vrchnej polovice tela, podobne ako na trenažéri simulujúcom beh na lyžiach. Na rozdiel od tréningových prístrojov je však pohyb na čerstvom vzduchu v rozmanitom prostredí oveľa príjemnejší.

Pri severskej chôdzi sa palice nachádzajú blízko tela. Trup je otočený v smere chôdze a ruky voľne švihajú popri tele, čo vytvára otáčavý pohyb ramien a precvičuje svaly.

Pri vykročení pravou nohou načiahneme ľavú ruku a stisneme rukoväť palice, pričom lakeť zostáva mierne pokrčený. Jemne sa odrazíme od povrchu, no nemalo by ísť o silové „odtláčanie sa“ ani prenášanie celej váhy na palicu. Keď sa pri chôdzi dostane palica za telo, lakeť vyrovnáme a čo je dôležité, úplne otvoríme dlaň a uvoľníme tak zovretie. Spočiatku možno nešikovný pohyb sa postupne zautomatizuje. Každý tréning by sa mal začínať rozcvičkou, obsahovať krátky strečing aj záverečné uvoľnenie, ktoré vráti tepovú frekvenciu do normálnej hladiny.

Namiesto grilovačky nordic walking
Dobrá správa pre tých, ktorí radi spájajú športovanie a priateľov: nordic walking je spoločenská aktivita! V skupine, ktorá má približne rovnaké tempo, sa lepšie kráča. Pre tých, ktorým šport nevonia, je to ideálne riešenie.

„Je výborné, že keď chodím s kamarátkou, môžeme sa bez problémov vyrozprávať,“ teší sa Jana a dvakrát týždenne sa s palicami vyberie do najbližšej dediny vzdialenej 6 kilometrov. „Mojou najvernejšou „parťáčkou“ je však manželova mama, hoci je o pár rokov staršia. Keď sa mi stratí z dohľadu, vrátim sa za ňou naspäť a takto sa naháňame,“ dodáva.

Pre tých, ktorí dostali chuť pustiť sa do fínskeho kráčania za štíhlosťou a kondíciou naplno, je na trhu viacero inštruktážnych videí či publikácií venovaných nordic walkingu. Návody na správne držanie a používanie palíc sa dajú nájsť aj na internete a nadšenci tohto športu veľmi radi poradia.

Podobne ako cyklisti aj „walkeri“ majú svoje chodníčky a trasy, ktoré sú vhodné povrchom a terénom a zároveň sa na nich dá veľa vidieť. Možno by stálo za pokus vymeniť najbližšiu grilovačku s priateľmi za hodinu nordic walkingu. Ak vám ušetrené kalórie za to nestoja, nie je problém vychutnať si zaslúžené gurmánske špeciality aj po fyzickej aktivite. Chutiť budú zaručene lepšie.

(Barbora Stránská, zdravie.pravda.sk)